38. PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ

38. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24 marca - 2 kwietnia – po zeszłorocznym, majowym PPA, kiedy miasto było Europejską Stolicą Kultury, wracamy do tradycyjnego, marcowego terminu.
Zagraniczną gwiazdą tegorocznego Przeglądu będzie Jamie Cullum – jeden z najpopularniejszych dziś muzyków jazzowych na świecie. Ma charyzmatyczną osobowość i ogromny talent – jego obecność na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, jedynym na świecie festiwalu poświęconym interpretacji piosenki, nie powinna więc nikogo dziwić.
Najbardziej oczekiwanymi wydarzeniami Przeglądu są oczywiście Gala i Finał. Koncert Galowy, „Muzeum Wolności”, firmuje najśmielszy dziś w Polsce literacki kabaret i teatr – warszawski Pożar w Burdelu. Do stałego składu dołączą m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Magda Umer, Pablopavo, Anja Orthodox, Bartosz Porczyk Marta Zięba i Robal, a historia toczyć się będzie w bliżej nieokreślonej przyszłości, w tytułowym muzeum, czyli w jedynym miejscu, gdzie wolność można jeszcze oglądać.
Pożar w Burdelu, fot. Kasia Chmura
Koncert Finałowy składa się z dwóch części: pierwsza to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i emocje związane z wyborem laureatów przez jury, dziennikarzy i publiczność. Druga, „Dziubanina”, to piosenki i muzyka jednego z najciekawszych kompozytorów teatralnych, Piotra Dziubka, współpracującego często z Wojciechem Kościelniakiem, widziane jednak oczami Agaty Dudy-Gracz, która jest autorką scenariusza i reżyserką „Dziubaniny”.
We Wrocławiu gościć będziemy też artystów z różnych stron świata. Bogactwo kultur i technik wokalnych to kolejny interesujący trop w interpretacji piosenek i obecności muzyki na scenie. Przyjedzie do nas francuski multiinstrumentalista, posługujący się techniką śpiewu alikwotowego, Mathias Duplessy, który wspólnie z Mukhtiyarem Alim, sufickim śpiewakiem z indyjskiego Radżastanu tworzy niezwykły miks wschodniej i zachodniej tradycji. Shefita, młoda izraelska piosenkarka, zaśpiewa najsłynniejsze współczesne przeboje (Aerosmith, Nirvana, AlanisMorisette) w intrygujących, pełnych wschodnich ornamentów aranżacjach. Usłyszymy też Steve’a Smytha, muzyka i pieśniarza z Australii, w jego zadziornych i chwytliwych, bluesowo-folkowo-rockowych balladach. Compagnie Derniere Minute z Francji, mistrzowie ruchu i piosenki, muzyki i wyobraźni, pokażą spektakl teatru tańca „Meme”.
Mathias Duplessy z Mukhtiyarema Alim, fot.
Polscy artyści na festiwalu to m.in. Maja Kleszcz i Kwartet Prowincjonalny, którzy premierowo zagrają i zaśpiewają piosenki inspirowane obrazami Jerzego Dudy-Gracza.
Wśród premierowych prezentacji znajdzie się także spektakl z ubiegłorocznym laureatem PPA Arturem Caturianem „Kilka sposobów na to, jak schudnąć, ale zostać szczęśliwym. Czyli jak kapitalizm nas tuczy i nie pozwala dojeść” oraz spektakl laureatów zeszłorocznego nurtu OFF – Teatr Układ Formalny pokaże „Traktat o androidach: God Hates Poland” na podstawie książki Michała R. Wiśniewskiego.
Maja Kleszcz z muzykami, fot. materiały zespołu
Różnorodność muzycznych i teatralnych gatunków to jedno z kluczowych haseł Przeglądu. Widzowie będą mogli obejrzeć więc w ramach jednego festiwalu i muzyczny spektakl satyryczny „Kaszana zdalnie sterowana” z piosenkami Piotra Bukartyka w reż. Jerzego Satanowskiego, i hipsteroperetkę Cezarego Studniaka „Kochanie, zabiłam nasze koty” według książki Doroty Masłowskiej (Teatr Nowy w Poznaniu).
Zobaczymy też najciekawsze spektakle dyplomowe studentów polskich szkół teatralnych: Akademia Teatralna z Warszawy pokaże „Pibloktoq”, spektakl Wojciecha Kościelniaka z piosenkami Marii Peszek, a krakowska PWST – „Do DNA”, niezwykłe aranżacje ludowych pieśni w reżyserii Ewy Kaim.
Do DNA z PWST Kraków, fot. Bartek Cieniawa
Premiery to także cały konkurs OFF. Tym razem do nagrody pretenduje sześć spektakli. Małe projekty, coraz częściej jednak realizowane przez wytrawnych teatralnych zawodowców, przyglądają się „piosence aktorskiej” niejako z boku, i zwykle przekraczają granice tego, co za definicję zjawiska można uznać. Jak się wydaje, tegoroczni uczestnicy konkursu wnikliwiej niż dotąd obserwują dzisiejszą rzeczywistość: obejrzymy spektakle m.in. o kobietach we współczesnej Polsce, o szacunku dla inności, o internetowym hejcie i cyberprzemocy.
Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.
Formuła PPA poszerzyła się ogromnie w ostatnich latach. Co roku gościmy we Wrocławiu wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Łączy ich jedna wspólna cecha: charyzma w interpretacji piosenek. Do tej pory gościliśmy we Wrocławiu między innymi: Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas,The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisę Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona, „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne czy „Wojnę” w reż. Vladimira Pankova (Chekhov International Theatre Festival i Edinburgh International Festival we współpracy z SounDrama Studio).
Przegląd Piosenki Aktorskiej jest finansowany przez Gminę Wrocław.
Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu.
Dyrektor Artystyczny PPA: Cezary Studniak
Główny Producent PPA: Paweł Krupski
Autorem plakatu 38. PPA jest Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf. Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA.
ZAPOWIEDŹ
PROGRAM
Termin | Duża Scena | Scena Ciśnień | Klub | Inne |
---|---|---|---|---|
piątek 24-03-2017 |
||||
sobota 25-03-2017 |
PPA: Kilka sposobów na to jak schudnąć, ale zostać szczęśliwym. Czyli jak kapitalizm nas tuczy i nie pozwala dojeść.
17:00 — Bilety: 30 zł
PPA: Kilka sposobów na to jak schudnąć, ale zostać szczęśliwym. Czyli jak kapitalizm nas tuczy i nie pozwala dojeść.
20:00 — Bilety: 30 zł
|
|||
niedziela 26-03-2017 |
||||
poniedziałek 27-03-2017 |
||||
wtorek 28-03-2017 |
PPA: Jeena Jeena. Mathias Duplessy & Mukhtiyar Ali
20:00 — Bilety: 30 zł
Wolnych miejsc: 128
Kup bilet |
|||
środa 29-03-2017 |
||||
czwartek 30-03-2017 |
PPA: Maja Kleszcz & Kwartet Prowincjonalny Dudzie-Graczowi
18:00 — Bilety: 35 zł
Wolnych miejsc: 43
Kup biletPPA: Maja Kleszcz & Kwartet Prowincjonalny Dudzie-Graczowi
20:30 — Bilety: 35 zł
Wolnych miejsc: 1
Kup bilet |
PPA Spektakl Towarzyszący: Technologia jest istotą
19:00
|
||
piątek 31-03-2017 |
||||
sobota 01-04-2017 |
||||
niedziela 02-04-2017 |
Terminy
- Od piątek, 24 marzec 2017 do niedziela, 2 kwiecień 2017
Wspierane przez iCagenda